Witamy na stronie VIII LO w Lublinie

Ósemka i Liebig-Schule

Wersja do wydrukuSend by email

Czy wiesz, że Twoje LO posiada szkołę partnerską w Berlinie, z którą organizuje różne  projekty dotyczące wymiany młodzieży?

Czy mówi Ci coś skrót PNWM? Jest to Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży. To organizacja, która łączy młodzież z Polski i Niemiec  poprzez dotacje do różnych ciekawych spotkań i projektów po obu stronach granicy.

Słyszeliście o tym, że w zeszłym roku szkolnym uczniowie klas pierwszych uczących się języka niemieckiego wyjechali na 5 dni do Berlina, aby uczestniczyć w różnego rodzaju warsztatach językowych, grach miejskich, ciekawych spotkaniach ze swoimi rówieśnikami z Niemiec oraz zwiedzaniu niemieckiej stolicy. Młodzież z Ósemki brała również udział w lekcjach w szkole w Berlinie, poznawała funkcjonowanie niemieckiej szkoły od podszewki i czyniła wiele interesujących spostrzeżeń, o których przeczytacie dalej w Pamiętniku. Pewnie myślisz, żeuczniowie musieli mieć dużo kasy na taki wyjazd, co? Nic bardziej mylnego, poza biletem w tą i z powrotem, wszystko za free.

Równie ciekawe było spotkanie z młodzieżą z Liebig-Schule zorganizowane przez naszą panią profesor Bożennę Nader i uczniów Ósemki w Lublinie. Naszym gościom pokazaliśmy wiele interesujących miejsc w naszym mieście-oczywiście Starówkę, Skansen i wiele innych, których tak naprawdę sami dobrze nie znaliśmy. Z gośćmi byliśmy na warsztatach w Teatrze NN, w lubelskich podziemiach oraz kręgielni w Fantasy Park.

Chcesz wziąć udział w tego typu projektach? Ucz się niemieckiego w Ósemce!

Pamiętnik z wyjazdu do Berlina

11. marca 2013

Nasza parszywa 12 i 2 nauczycieli z Ósemki: p. Nader i p. Białek wyruszyła o godz. 20:00 w podróż do multikulturowego Berlina.

12. marca 2013

0 8:00 dotarliśmy do hostelu w centrum Berlina, rozlokowaliśmy się i zjedliśmy śniadanie. Potem ruszyliśmy metrem (mają co najmniej 7 linii!!!) do szkoły partnerskiej, by poznać naszych niemieckich rówieśników. W Liebieg-Schule przywitała nas 12-osobowa wielokulturowa barwna grupa Niemców o rozmaitych korzeniach narodowościowych. Poznaliśmy się z nimi lepiej dzięki różnym zabawom integracyjnym i rozmowom przy obiedzie w stołówce szkolnej.

Tego dnia było sporo zwiedzania miasta, nasi niemieccy koledzy pokazywali nam miejsca mniej uczęszczane przez turystów. Wszędzie przemieszczaliśmy się metrem albo piętrowymi żółtymi autobusami. Szkoda, że nie ma takich możliwości w Lublinie:(

13. marca 2013

Kolejny dzień w Berlinie i kolejne ciekawe obserwacje. Zaskoczyło nas, że w Berlinie jest więcej meczetów niż kościołów katolickich. Tego dnia zwiedzaliśmy meczet w jednej z najstarszych dzielnic Berlina przy nieczynnym lotnisku amerykańskim. Dowiedzieliśmy się od przewodniczki o mnóstwie interesujących nas obrzędach i faktach na temat religii muzułmańskiej. Zasypaliśmy przewodniczkę pytaniami. Było to fascynujące spotkanie.

Gdy wracaliśmy do Liebieg-Schule na kolację, koleżanki niemiecke z korzeniami tureckimi opowiadały nam o znaczeniach swoich imion. Jedna z nich ma na imię Melek, co oznacza w języku tureckim Anioł.

Tej wielokulturowości niemieckiej mogliśmy również doświadczyć próbując specjałów kuchni przygotowanej przez naszych niemieckich kolegów, np. kuskus na ostro, chleb arabski oraz sałatkę z chipsami nachos.

Na zakończenie dnia spotkaliśmy się w szkolnej kawiarence, gdzie wymieniliśmy się prezentami oraz opowiedzieliśmy o Lublinie i Ósemce naszym niemieckim rówieśnikom. Było nam miło, że wykazali tak ogromne zainteresowanie!!!

14. marca 2013

Dzisiaj było duuużo chodzenia, ale i świetnej zabawy! Zamiast tradycyjnego zwiedzania Berlina, odkrywaliśmy uroki tego miasta poprzez gry miejskie. W różnych ustalonych miejscach czekały na nas zagadki lub zadania związane z Berlinem dzięki którym poznaliśmy najważniejsze zabytki Berlina. To wymagało dużej kreatywności od nas ale i współpracy z niemieckimi uczniami – nie wystarczyła komunikacja za pomocą rąk i nóg:) Trzeba było zastosować wiedzę z lekcji niemieckiego, ale było warto:) Nasza sorka była z nas dumna:)

15. marca 2013

Po raz ostatni pojechaliśmy do goszczącej nas szkoły. W małych mieszanych narodościowo grupkach uczestniczyliśmy w różnych lekcjach. Nasze wrażenia: hałas, brak dyscypliny, zupełnie inaczej niż w polskich szkołach. Dosyć zaskakujące doświadczenie...

Po obejrzeniu lekcji rozmawialiśmy z naszymi niemieckimi rówieśnikami na temat szkoły i systemu szkolnictwa w naszych krajach.

Wieczorem zjedliśmy pożegnalną kolację przygotowaną przez naszych niemieckich kolegów. Nasi opiekunowie podsumowali to 5-dniowe spotkanie i wyściskaliśmy się serdecznie z goszczącą nas młodzieżą niemiecką i ich nauczycielami.

Wspomnienia z wizyty Niemców w Lublinie

22. kwietnia 2013

Powitaliśmy naszych znajomych z Niemiec i oprowadziliśmy ich po naszej szkole. Mieli oni szansę uczestniczyć w lekcjach organizowanych u nas w szkole. Ich wrażenia: ład, porządek, dyscyplina oraz szacunek okazywany nauczycielom. Zrobiliśmy na nich dobre wrażenie:)

Po obiedzie pojechaliśmy do Muzeum Wsi Lubelskiej, tam uczestniczylismy w ciekawych warsztatach.

23. kwietnia 2013

Najciekawszym punktem dnia były różne gry miejskie – wypełnialiśmy rozmaite zadania wymyślone przez animatora kultury,  żeby poznać w dość niekonwencjonalny sposób naszą Starówkę. Nawet dla nas rodowitych Lubelaków było to niesamowicie interesujące doświadczenie. Nasi goście też się świetnie bawili i poznali trochę nasze miasto.

Po krótkim odpoczynku i napełnieniu brzuchów byliśmy gotowi (ale nie wszyscy) zmierzyć się z ogromną ilością schodów Wieży Trynitarskiej. Ci, którym wystarczyło sił mogli podziwiać panoramę Lublina.

Po zapierających dech w piersiach widokach rozeszliśmy się do domów, a nasi goście wrócili do internatu, gdzie byli zakwaterowani.

24. kwietnia 2013

Zwiedziliśmy wystawę w Teatrze NN i uczestniczyliśmy w warsztatach o małym żydowskim chłopcu, Heniu. Wszyscy przejęliśmy się jego losem. Po warsztatach udaliśmy się do restauracji Szeroka. Następnie wybraliśmy się na spacer śladami Żydów lubelskich, odwiedziliśmy Muzeum Pod Fortuną oraz cmentarz żydowski.

25. kwietnia 2013

Na prośbę naszych gości dzisiaj był kolejny dzień zwiedzania tych miejsc, które nieodłącznie kojarzą się z Lublinem. Odwiedziliśmy Muzeum na Majdanku, obejrzeliśmy krótki film prezentujący historię obozu, a następnie przewodnik oprowadził nas po terenie całego obozu koncentracyjnego. Na gościach z zagranicy zrobiło to duże wrażenie.

Wieczorem była kolacja i uroczyste pożegnanie, na którym goście wręczyli nam drobne prezenty – pocztówki z podpisami wszystkich uczestników grupy nimieckiej. To był miły gest z ich strony.

- Uczestnicy wymiany polsko-niemieckiej z nauczycielem języka niemieckiego B.Nader i nauczycielem historii M.Białek